Arka Çapraz Bağ Kopması

Diz ekleminde ön çapraz bağ ile beraber bir de arka çapraz bağ vardır. Ön çapraz bağ ve arka çapraz bağ kopması diz içerisinde birbirlerini çaprazlayan iki bağdır. Arka çapraz bağ isminden de anlaşılacağı gibi arka taraftan başlar ve dizin içerisine çaprazlayarak öne doğru gelir. Arka çapraz bağ dizin arkaya gitmesini engelleyen bir bağdır. Arka çapraz bağ yaralanmaları, ön çapraz bağ gibi çok sık karşılaşılan bir yaralanma değildir.

Daha çok arka çapraz bağ yaralanmaları trafik kazalarında dizin çarpması veya motosiklet kullananlarda motosikletle beraber devrilme veya düşme gibi durumlarda meydana gelmektedir. Arka çapraz bağ kopması bazı hastalarda ön çapraz bağ kadar çok fazla şikayet vermeyebilir. Daha çok diz arkaya kaçar. Diz arkaya kaçtığından dolayı ağrı oluşabilir. Arka çapraz bağ ile ilgili merak ettiklerinizin bütün cevaplarını öğrenmek için yazımızı devam edebilirsiniz.

Arka Çapraz Bağ Kopması

Yazının İçeriği

1. Arka Çapraz Bağ Kopması
  2. Arka Çapraz Bağ Ne Görev Yapar?
  3. Arka Çapraz Bağ Kopması Teşhisi
  4. Belirtileri Nelerdir?
  5. Tedavi Nasıldır?

Arka Çapraz Bağ Ne Görev Yapar?

Diz ekleminin sağlamlığını dizde bulunan 4 bağ sağlamaktadır. Arka çapraz bağ bu 4 önemli bağdan biridir. Arka çapraz bağ dizin hemen arka tarafında bulunmaktadır. Arka çapraz bağ kaval kemiğinin geriye gitmemesini sağlar. Kaval kemiğinin öne kaymasını engelleyen ön çapraz bağ ile birlikte dizin ön arka sağlamlığını birlikte sağlamlaştırmaktadırlar. Arka çapraz bağ yaralanmaları, ön çapraz bağ yaralanmalarından daha az görülse de aynı ciddiyette durumlardır ve tedavi gerekir.

Arka Çapraz Bağ Kopması Teşhisi

Arka çapraz bağ kopması teşhisi hastada görülen semptomlar doğrultusunda, hastanın tıbbi geçmişine ve dizin fiziksel muayenesi yapılarak karar konur. Bazen röntgen veya MR taraması gibi teşhis testleri yapılabilmektedir. Röntgen, arka çapraz bağ kopması ile birlikte kemik parçasının yırttığı avülsiyon kırıklarını görmek için de faydalıdır. MR taraması ise yumuşak doku hasarlarını görmeye yardımcı olur. Arka çapraz bağ kopması teşhisi ve tedavisi uzman hekimler tarafından yaptırılmalıdır.

Belirtileri Nelerdir?

Arka çapraz bağ kopması belirtileri, ön çapraz bağ kopmasının belirtileri ile neredeyse aynıdır. Dizde şişlik, şiddetli ağrı, hareket kısıtlılığı genel olarak görülür. Hastaların genel şikayeti dizde boşalma hissetmesi doğrultusunda oluşur. Ön çapraz bağ kopmasında görüldüğü gibi stabil bozukluk görülmez fakat bazı hastalarda diz boşluk hissi olduğundan özellikle merdiven iinip çıkarken düşme korkusu yaşayabilmektedir. Bu şekilde denge kaybı olan hastalar genellikle cerrahi yöntemle tedavi edilmektedir.

Tedavi Nasıldır?

Arka çapraz bağ yaralanmaları sıklıkla diğer bağ yaralanmaları ile birlikte oluşur. Yani arka çapraz bağ yaralanması beraberinde ön çapraz bağ, yan bağlarda veya menisküslerde de yaralanma görülmektedir. Bu tür çoklu bağ yaralanmaları çoğunlukla yaşa bakılmadan cerrahi tedavi uygulanan yaralanmalardır. Bunlarda yan bağlar, ön ve arka çapraz bağlar vücuttan alınan bağlarla ya da kadavradan elde edilen bağlarla onarılmaktadır.

Tek başına arka çapraz bağ kopması olmuş kişilerde ise kişinin sportif durumuna ve yaşına göre tercih edilir. Genç ve spor yapan hastalarda arka çapraz bağ kopması tek başına görülse bile ameliyat önermekteyiz. Spor yapmayan ve yaşı ilerlemiş hastalarda tek başına arka çapraz bağ yaralanmaları konservatif denilen ameliyatsız yöntemler ile güçlendirmeyle tedavi edilebilir.

Arka çapraz bağ yaralanmaları, yaralanmanın ciddiyetine bağlı derecelendirilmiştir.

• Birinci derecede bağ hafif hasar görmüş ve gerilmiştir, fakat diz eklemi stabildir.
  • İkinci derecede bağ neredeyse yırtılmış vaziyettedir.
  • Üçüncü derecede bağ tamamen yırtılmıştır ve ikiye bölünerek diz eklemini dengesiz hale getirir.

3 Yorum Yorumları Gizle

Motordan yavaş bir şekilde düştün bunun sonucu on çapraz bağda ezilme arka çapraz bağda ufak biryer tutuyor ayagımı boydan alcıya aldılar bu çapraz baglar kendini yenilermi kendi kendini tedavi edermi ameliyat olmadan?

Yorumunu ekle