Artroskopi Kapalı Diz Ameliyatı

Artroskopi kapalı diz ameliyatı, diz ile ilgi rahatsızlığı olan  kişilerin tedavisi için kullanılan en sık yöntemdir. Daha çok menisküs yırtıkları, çapraz bağların yırtıkları, kıkırdak problemleri ve erken dönem kireçlenmeleri gibi durumların tedavisinde tercih edilmektedir. Artroskopi ameliyatı ile eklemler açılmadan tedavi edilebilmektedir. Artroskopi ile diz sakatlığı, yaralanma gibi hastalıklara yönelik durumlar uzman hekim tarafından yapılır.

Artroskopi diz ile birlikte omuz, dirsek, ayak bileği, el bileği, ayak başparmağı, el başparmağı gibi eklem kısımlarında oluşan sorunların tedavilerinde de uygulanmaktadır. Önceden sadece tanı koymak için kullanılan artroskopi, günümüz teknolojisinin gelişmesi nedeniyle artık hem tanı koyabilmek için hem de tedavi amacıyla uygulanmaktadır.

Artroskopi Kapalı Diz Ameliyatı

Yazının İçeriği

1. Artroskopi Kapalı Diz Ameliyatı
  2. Artroskopi Kapalı Diz Ameliyatı Ne Zaman Uygulanır?
  3. Artroskopi Ameliyatı Nasıl Uygulanır?
  4. Artroskopi Ameliyatı Sonrası
  5. Artroskopi Ameliyatının Faydaları ve Riskleri
  6. Hangi Durumlarda Doktora Başvurmalıyım?

Artroskopi Kapalı Diz Ameliyatı Ne Zaman Uygulanır?

Diz artroskopi ameliyatı, hastanın dizinde hasarlı bir kıkırdak olması durumunda uygulanmaktadır. Diğer nedenleri şu şekilde sıralanabilir;

• Menisküs yırtıklarının tedavisinde
  • Ön çapraz bağlarının yırtılması durumunda
  • Kıkırdak nakli veya kıkırdak kayması
  • Hasarlı eklem kıkırdaklarının törpülemesinde
  • Gergin durumdaki bağların esnetilmesinde
  • Eklem içinde dolaşan serbest parçaların çıkarılmasında
  • Sinovyal dokusuyla ilgili olan hastalıklarda da sıklıkla uygulanmaktadır. Diz artroskopisi dizdeki sorunların giderilmesi için geliştirilen, oldukça başarılı ve güvenilir bir tedavi yöntemidir. Günümüzde sürekli uygulanmaktadır.

Artroskopi Ameliyatı Nasıl Uygulanır?

Artroskopi ameliyatında genel veya lokal anestezi altında uygulanmaktadır. Genel anestezi, bütün vücudunuzun kaslarını gevşeterek derin bir uykuya dalmanızı sağlar. Lokal ve bölgesel anestezilerde ise sadece işlem yapılacak olan kısım uyuşturulur. Bu esnada hasta uyuya kalmaz fakat hiçbir acı hissetmez. Anestezi türlerinin hepsi hastanın cerrahi işlemde acı çekmemesini sağlamak için kullanılmaktadır.

Uzman hekim tarafından dizde birkaç delik açılır ve artroskop veya birkaç adet aleti diz ekleminin içine yerleştirir. Eklemler, dizin içine sıvı enjekte edilmesi ile birlikte genişleyerek dokunun yapısı ve kıkırdak görülür. Bu şekilde doktor dize bakar ve sorun olup olmadığına bakar. Zarar gören kıkırdak var ise tedavi edilir ya da yontularak bir kısmı yok edilir. Ameliyat bittiğinde artroskop ve diğer aletler çıkarılır. Açılan deliklere dikiş açılarak kapatılır.

Artroskopi Ameliyatı Sonrası

Artroskopi kapalı diz ameliyatı sonrası hasta evine aynı gün içerisinde dönebilmektedir. Hasta 3-4 gün boyunca iyice kendini dinlendirmelidir. Ameliyat sonrasında;

• Hasta normal yürümeye başlayana kadar koltuk değneklerini kullanmalıdır.
  • Evde dinlendiğiniz süre boyunca bacaklarınızı havaya kaldırıp ayak bileğinizin dizinizden, dizinizin de kalçanızdan yüksekte durmasını sağlayın
  • Belirtiler geçene kadar dizinizin üstüne her gün birkaç defa 20-30 dakika kadar buz koyabilirsiniz.
  • Dizinizi mümkün olan en kısa süre içerisinde bükmeye çalışın.
  • Hasarlı kıkırdağınız yontulmadı ve tedavi edildi ise koltuk değneklerinizi daha uzun süre de kullanabilirsiniz.
  • Bacağınızdaki sargı bezini dördüncü gün sonunda değiştirin ve yeni bir plaster veya gazlı bez ile tekrar sarabilirsiniz.

Artroskopi Ameliyatının Faydaları ve Riskleri

Artroskopi kapalı diz ameliyatı olduğundan dolayı büyükler kesikler yapılmadan tedavi edilmektedir. Küçük kesikler açılarak yapıldığından dolayı açık diz ameliyatından daha kısa bir süre içerisinde iyileşmektedir. Her cerrahi işlemde olduğu gibi bununda çeşitli riskleri mevcuttur. Sadece artroskopi ameliyatında diğer cerrahi yöntemlere göre komplikasyon gelişme riski daha az görülmektedir. Artroskopi ameliyatı olan hastalarda aşağıdaki komplikasyonlardan biri yaşanıyor ise mutlaka doktorunuza danışmalısınız.

• Ameliyat genel anestezi ile yapılacak ise bacı riskler ortaya çıkabilir. Bunu uzman hekiminiz ile konuşmalısınız.
  • Diz gölgesinde azalmayan kızarıklık ve yüksek ateş.
  • Ameliyat bölgesinin çok fazla şişmesi durumunda.
  • Belirli hastalıklara sahip hastalarda lokal anestezi uygulanması daha güvenli bir yöntemdir. Lokal anestezi nadir olarak görülse de bölgeyi uyuşturmayabilir ve hasta rahatsızlık hissedebilir veya anestezi türleri hastada alerji yaratabilir.
  • Diz çevresindeki damarlar ve sinirler zarar görür ise dizin aşağısında hissizlik veya güçsüzlük oluşabilir.
  • Bacaklardaki derin toplar damarlarda pıhtı oluşumu ortaya çıkabilir.
  • Enfeksiyon ve kanama riski vardır.

Hangi Durumlarda Doktora Başvurmalıyım?

• İşlem bölgesinde açılan deliklerde fazla akıntı olursa.
  • Dayanılamayacak kadar şiddetli bir ağrı olursa.
  • Hastanın yüksek ateşi olursa.
  • Enfeksiyon belirtileri görüldüğünde.
  • Hastanın dizinde kitlenme gibi durumlar görüldüğünde vakit kaybetmeden doktora başvurmalısınız.

Yorumunu ekle