Menisküs Nedir? Menisküs Yırtıkları Nasıl Tedavi Edilir?

Menisküs, diz içerisinde baldır kemiği ve kaval kemiği arasında bulunan yük taşımaya yardımcı olan ve eklem uyumunu sağlayan iki tane C şeklindeki kıkırdak yapılardır. Bir tanesi içeride bir tanesi dışarıda bulunur. Dıştaki dış menisküs içteki ise iç menisküs olarak adlandırılır. Menisküs yırtıkları yaş gruplarına göre değerlendirildiğinde; gençlerde büyük travmalarla ve aşırı yüklenmeye bağlı olarak yırtılabilirken yaş ilerledikçe 50-60 yaşlarından sonra menisküsteki yıpranmaya bağlı olarak ortaya çıkabilir. Erken dönemdeki menisküs yırtıklarının en önemli nedenlerinden biri aşırı yüklenmedir. Genelde dizin dönme hareketi ve bükme sırasında yırtılabilir. Menisküs yırtıklarının belirtileri arasında dizde ağrı, dizde şişlik ve hareketlerde oluşan sınırlamalar bulunmaktadır.

Menisküs yırtıkları ortopedi pratiğinde en çok karşılaşılan diz problemlerinden biridir. Hastalar genelde menisküs yırtıklarında ağrıyla başvururlar. Her menisküs yırtığı ameliyat edilmez. Öncelikle gerekli muayene ve MR gibi tetkiklerin ardından hastanın  durumu tespit edilir. Yırtığın çeşidine göre en uygun tedavi seçeneği belirlenir. Erken dönemde teşhis edilen menisküs yırtıklarının istirahat, soğuk uygulaması gibi birtakım gözlem süreci olarak adlandırılan ameliyatsız yöntemlerle tedavisi sağlanabilirken menisküsteki yırtığın durumuna göre menisküs tamiri ya da yırtık parçanın çıkarılması söz konusu olabilmektedir. Artroskopik cerrahi ile gerçekleştirilen menisküs ameliyatları sonrasında hasta erken dönemde günlük yaşantısına dönebilmektedir