Menisküs Zedelenmesi Nedir?

Birbirine sürtünmeyi önlemek ve amortisör görevi gören yarı ay şeklindeki kıkırdak yapıların yaralanması veya yırtılmasıdır. Medial ve lateral, üst ve alt bacak kemikleri arasında, diz eklemi içinde yer alır ve dizi stabilize etmeye yardımcı olur. Menisküs zedelenmesi çoğu zaman ani bir hareket veya dönüş, ağır bir yük kaldırma veya doğrudan bir darbe sonucu oluşabilir.

Yaşlandıkça yıpranabilir ve daha kolay yırtılabilir. Belirtiler dizde ağrı, şişlik, hareket kısıtlılığı ve bir “tıklama” hissi veya sesi olabilir. Bazen bir yıpranma, eklemlerin tamamen kilitlenmesine, bükülmemesine neden olabilir.

Menisküs Zedelenmesi Neden Olur?

Menisküs Zedelenmesi Nedir?

Yaşlanma sürecinde, bu tür rahatsızlıklar daha az esnek ve daha kırılgan hale gelir. Bu da onların daha kolay yıpranmasına neden olabilir.

Futbol, basketbol ve tenis gibi sporlar, diz üzerinde ani ve hızlı dönüşler gerektirir. Bu tür hareketler menisküs zedelenmesi riskini artırır. Ayrıca, darbe alması riski yüksek olan sporlar (örneğin, futbol ve Amerikan futbolu) da riski artırabilir.

Ekstra kilolar, diz eklemlerine ekstra baskı uygular. Dizdeki bağların veya kemiklerin daha kolay hasar almasına neden olabilir.

Gün içinde ayakta çok fazla zaman geçirmeyi gerektiren işler, bu sorunun oluşma riskini artırabilir.

Eklem yapısı içinde bulunan ligamentlerin önceki yaralanmaları, bu hastalığın riskini artırır. Çünkü bu, ekleme anormal bir şekilde yük bindirebilir.

Doğuştan gelen veya sonradan oluşan bazı anatomik sorunlar, bu rahatsızlığın riskini artırabilir.

Yukarıda bahsedilen risk faktörlerinin herhangi birine sahip olmak, yırtık olacağı anlamına gelmez. Ancak olasılığı artırabilir. Bu nedenle, bu risk faktörlerine sahip olanlar, menisküs zedelenmesi oluşmasını önlemek için önlem almayı düşünebilir.

Menisküs Zedelenmesi TedavisiMenisküs Zedelenmesi Tedavi Yöntemleri

Hafif yaralanma durumunda genel olarak kendi kendine iyileşir ve konservatif tedavi gerektirir. Bu tedavi ağrı ve inflamasyonu azaltmaya yönelik ilaçlar, buz uygulaması ve aktiviteden kaçınmayı içerir. Fizik tedavi de dizin esnekliğini ve gücünü iyileştirmeye yardımcı olabilir.

Fizyoterapistler, diz hareketini artırmak ve güçlendirmek için özel egzersizler sağlar.

Eğer menisküs zedelenmesi ciddiyse, cerrahi bir seçenektir. Arthroskopik cerrahi, diz içine küçük bir kamera yerleştirilerek yapılır. Cerrahın hasarı görmesini ve onarmasını sağlayan minimal invaziv bir prosedürdür. Cerrah, hasar çevresindeki zarar görmüş kıkırdak dokusunu temizleyebilir. Daha ciddi durumlarda bu sorunu tamir edebilir veya hasarlı bölgeyi yenileyebilir.

Bazı durumlarda, kortikosteroid enjeksiyonları inflamasyonu ve ağrıyı azaltabilir. Her zaman tedavi seçeneklerinizi ortopedi ve travmatoloji alanında uzman hekimin görüşünü almalıdır. Böylece sizin için en uygun olanı belirlemelisiniz.