Yaşlı Hastalarda Kalça Kırığı

Kalça kırıkları genellikle yaşlı hastaların başına daha çok geldiği görülmektedir. Yaşlıların yanı sıra kemik yapısın zayıf olan ya da kemik erimesi olan gençlerde ve çocuklarda da kalça kırığı görülme ihtimali mümkündür. Günümüzde her beş yaşlıdan en az birinde görülmektedir.Kalça Kırığı

Yazının İçeriği

1. Yaşlı Hastalarda Kalça Kırığı
  2. Yaşlı Hastalarda Kalça Kırığı Belirtileri
  3. Kalça Kırığından Korunmak İçin Neler Yapılmalıdır?
  4. Kalça Kırığı Ameliyatı Sonrası
  5. Kalça Kırığı Tedavisi

Yaşlı hastalarda kalça kırığı daha çok şu durumlardan dolayı görülmektedir.

• Menopoza girmek.
  • Kalsiyum yetersizliği
  • D vitamini eksikliği
  • Fiziksel aktivitesi az olan
  • Endokrin bozukluğu
  • Bağımlılık yaratan madde kullanımları olan kişiler de kalça kırığı görülme olasılığı daha yüksektir. Bazı kanserler kalça kemiğini güçsüzleştirir ve bu nedenden dolayı kalça kırıkları meydana gelir. Böyle hastalarda kalça kırığının oluşabilme riski belirlenir ve kalçayı kırıktan koruması için koruyucu ve kalça kemiğinin desteklenmesi için cerrahi işlemler yapılmaktadır.

Yaşlı Hastalarda Kalça Kırığı Belirtileri

Yaşlılarda ve tüm kalça kırığı durumu olan kişilerde görülen en büyük belirti ağrıdır. Kalça kırığı olan kişi kalçasını üstüne oturamaz, yatamaz, yürüyemez veya yürümekte çok fazla zorluk çeker. Bununla birlikte kalçada ciddi morluklar ve kızarıklıklar görülebilir. Çocuklarda ise huzursuzluk ve ağlamalar gibi semptomlar görülebilir. Kalça kırığı olan kişi ambulans ile hastaneye götürülmeli ve doktorlar tarafından acil müdahale edilmelidir.

Kalça Kırığından Korunmak İçin Neler Yapılmalıdır?

Kalça kırıklığından korunmak için en önemli etken vücut iskeletimizin güçlü olmasıdır. Vücut iskeletimizin güçlü olması kalça kırığı oluşma riskini yüksek düzeyde engellemektedir. Vücut iskeleti 18-22 yaş arası alınan kalsiyum ve mineraller sayesinde güçlenip gelişim göstermektedir. Bu yaş aralığında kemiklerin güçlenmesi için yeterli düzeyde kalsiyum ve D vitamini alınmalı, bağımlılık yapan madde kullanılmamalı ve kemik yoğunluk ölçümü düzenli olarak yaptırılmalıdır. D vitamini ve kalsiyum takviyesi için tüketilmesi gereken yiyecekler şu şekildedir;

• Fasulye
  • Süt ürünleri
  • Yeşil yapraklı sebzeler
  • Portakal
  • Balık Yağı
  • Somon
  • Kabuklu yemişler
  • Unlu mamuller gibi besinler 18-22 yaş aralığında iskelet yapısının güçlendirilmesi için tüketilmesi gereken besinlerdir.

Kalça Kırığı Ameliyatı Sonrası

Kalça kırığı ameliyatı ortala 6-8 hafta içerisinde iyileşmektedir. Kişinin genel sağlık durumuna, egzersiz hareketleri yapmasına ve sigara içip içmemesine göre iyileşme süre daha uzun da sürebilmektedir. Hastanın kalça kırığının kaynamasına kalça röntgenleri ile bakılarak kontrol edilir. İyileşme süreci kişiye bağlı olarak 3 aya kadar uzayabilir. Yaşlı hastalarda kalça kırığı ameliyatında protez tedavisi uygulanan kişiler ameliyattan sonraki gün yürümeye başlatılabilmektedir. Kırığın birbirine kaynaması için yapılan çivi veya plak ile yapılan tedavide ise hasta koltuk değneği yardımı ile yürütülmektedir.

Yaşlı hastalarda kalça kırığı ameliyatı sonrası yapılabilecek egzersizler daha erken sağlığınıza kavuşup, daha erken yürüyebilmeniz için çok önemlidir. Ameliyattan sonra yapılacak egzersizler hakkında bilgi almak isterseniz sayfamızda diğer yazılara da göz atabilirsiniz.

Kalça Kırığı Tedavisi

yaşlı hastalarda kalça kırığı

Kalça kırığı tedavisi genellikle ameliyat ile yapılmaktadır. Daha önceki zamanlarda kalça kırığı vakalarında ilk olarak protez tedavisi uygulanmaktaydı. Kalça kırığının protez tedavisinde derin yaralar oluştuğu için günümüzde protezden önce kırık kemiğin kaynaması için çivi, vida veya plak tedavisi değerlendirilir. Hastanın yaşına, yürüme potansiyeline, kırığın yeri ve şekline göre tedavi yöntemi karar verilmektedir. Yaşlılara daha çok protez tedavisi uygulanmaktadır. Küçük çocuklarda oluşan kalça kırığında, kırıklar birbirinden ayrıştıysa ameliyat tercih edilir. Fakat kırıklar birbirinden ayrışmadıysa alçıya alınarak kırığın kendiliğinden iyileşmesi beklenir.

Yorumunu ekle