Diz Protez Ameliyatı Sonrasında Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Nelerdir?

Diz kireçlenmesi nedeniyle hastanın dayanılmayacak ağrılar hissettiği, yürümede, merdiven inip çıkmada ve günlük yaşamını devam ettirmede çok zorluk yaşadığı durumlarda protez ameliyatının yapılması kaçınılmazdır. Yıpranmış diz ekleminin yapay eklemle değiştirilmesi işleminden oluşan diz protez ameliyatı, hastanın çektiği ağrılardan kurtulmasını sağlayarak yaşamını daha konforlu hale getirmesine imkan tanımaktadır.

Diz protezi takılan hastalar ameliyat sonrasında hastanede ortalama 3-4 gün kalırlar. Bu süreçte;

• Hiçbir hasta bakıma muhtaç kalmaz. Hasta ameliyatta sonra 2-3 gün içerisinde tuvalete gidebilecek, gezebilecek hale gelmektedir.
  • İlk 3 gün hasta uzman hekimi tarafından kontrol edilerek takibi yapılmaktadır. Bu kontrollerde ilk gün hastanın fizyoterapist eşliğinde birkaç adım atarak yürümesi, ikinci gün biraz daha aktif olması, üçüncü gün ise hem yürüyüp hem merdiven çıkabilir hale gelmesi izlenmektedir.
  • gün ise hasta yürüyerek evine taburcu edilir.
  • İlk kontrol 15.günde gerçekleştirilir. Bu kontrolde yara kontrolü ve bakımı yapılır. Genellikle cilt altı dikiş yapıldığı için, yara bakımında dikişlerin alınmasına gerek kalmaz. Ameliyattan sonra giydirilen varis çorabı çıkarılır. Hastanın bundan sonra banyo yapmaya başlayabilir.
  • Hastaneden çıkarken verilen kan sulandırıcı ilacın 1 ay süreyle kullanılması gerekmektedir.
  • İkinci kontrol 6.hafta gerçekleştirilir. Ameliyat sırasında müdahale veya tamir edilen dokuların iyileşmesi 6 hafta sürmektedir.
  • Hastalara genel olarak bir sınırlama getirilmezken ilk 6 hafta boyunca hastaların biraz daha kontrollü hareket etmesi ve yüksekten atlamaması istenir.
  • 6. haftadan sonra hastalar tamamen rutin ve normal hayatlarına dönerler.

Ameliyat sonrasında uzman hekim tarafından verilen fizik tedavi ve egzersiz programının düzenli olarak yerine getirilmesi sağlıklı bir iyileşme sürecinde önem arz etmektedir.